Elävätkö pankkimme yhä väärällä vuosisadalla?

 
Olisi helppoa kuvitella, että yhä vahvemmin mobiililaitteiden ympärille sijoittuvassa elämässä voisimme hoitaa kaikki asiamme paikasta ja ajasta riippumatta. Paikoitellen tämä toimiikin ja esimerkiksi lentoliput tai jopa uusi autokin on mahdollista hankkia verkossa. Mutta kuinka helppoa ja nopeaa pankissa asiointi nykyään on rahoitusasioihin liittyen? Otimme tästä selvää.

Rahoituksen tarve voi yllättää toisinaan täsmällisimmän ja säntillisimmänkin kuluttajan. Kyseessä voi olla vaikkapa odottamaton haaveri kotona, esimerkiksi rikkoutunut putki, kodinkone tai jalkapallotreeneissä lohjennut hammas, jotka vaativat pikaista korjaamista tai saattavat muulloin aiheuttaa turhaa hämminkiä vilkkaassa arjessa. Voipa kyseessä olla myös akuutti tarve lomalle, suosittelevathan sitä ammattilaisetkin.

Rahoitustarpeen herätessä on aika alkaa punnitsemaan eri vaihtoehtoja. Tarjolla on monia eri rahoitusta tarjoavia tahoja. Oma pankki on usein ensimmäinen vaihtoehto. Nettipankkiasiakkuus mahdollistaa hakemusten lähettämisen etänä ja päätöksenkin saa useimmiten parin päivän sisällä.

Oman pankin lainaehdot takaisinmaksuajan tai kuukausierien suhteen eivät välttämättä kuitenkaan täytä kaikkien tarpeita ja vaihtoehtoja on aina hyvä vertailla.

Monet Suomessa toimivat pankit tarjoavat sekä vakuudellisia että vakuudettomia kulutusluottoja. Verkkohakemus on käytössä kaikilla, mutta tämä on varattu ainoastaan pankin nykyisille asiakkaille. Jos aikaa on, kilpailevia lainatarjouksia kannattaa kerätä. Ajan lainaneuvotteluun voi varata myös pankkien lähimpään konttoriin. Toiset pankit lupaavat päätöksen heti tai viimeistään kahden päivän sisällä, toisilla lainapäätöstä voi joutua odottamaan parikin viikkoa.

Miksi nopea ja joustava palvelu rahoitukseen liittyen sitten olisi tärkeää?

Tutkimuksen mukaan lähes kolmanneksella 35-54-vuotiaista ei ole lainkaan säästöjä niin sanotusti “pahan päivän varalle” (Santander kuluttajakysely 2015, n=1009). Kuvitellaan vaikka tilanne, jossa asunnossasi sattuu lievä vesivahinko. Astianpesukoneen liitäntä rikkoutuu tai autosi hajoaa kesken työmatkan kalliin osan pettäessä. Auton huollattaminen, uusien varaosien hankinta tai kodin pintojen ja laitteiden uusinta kasvattaa korjauslaskun helposti nelinumeroiseksi.

Arjen toimivuuden säilyttämiseksi hyvä ratkaisu tällaiseen tilanteeseen on rahoituksen hankkiminen vaikkapa remonttikulujen kattamiseksi kunhan raha-asiansa on hoitanut säntillisesti.

Miten pankkien verkkopalvelut vastaavat tällaiseen akuuttiin tarpeeseen? Tarkastelussamme oli erityisesti Helsingin alueen pankkien palvelut. Pääkaupunkimme keskustassa pankkien kirjo on suuri, joten valinnanvaraa riittää. Tavallista päivävuoroa tekevällä pankissa asioimista hankaloittaa kuitenkin työaika. Pankkien konttorit ovat enimmäkseen auki juuri tänä kyseisenä aikana ja vain harva palvelee viiden jälkeen ilman erillistä ajanvarausta. Yksikään pankki ei kuitenkaan tarjoa mahdollisuutta asiakkuuden perustamiseen verkon välityksellä vaan asiakkaan on edelleen oltava fyysisesti paikalla konttorissa.

Kuuden testaamamme pankin kohdalla konttorit sulkeutuvat viimeistään kello kuusi. Tämäkin on vertailuryhmämme myöhäisin aukioloaika. Mahdollisuus puhelinneuvotteluihin vaikuttaa lupaavalta ja tämä toisikin asiointiin joustoa. Aikoja vapaisiin neuvotteluihin oli suurimmalla osalla vasta seuraavalle päivälle. Saman päivän vapaat ajat aiheuttavat kuitenkin edelleen saman ajanhallintaongelman: asiakkaan on järjesteltävä asiansa asiakaspalvelijalle sopivaksi. Törmäämme testissämme myös varotteluihin ruuhkaisista ajanvarauskalentereista ja pyynnöistä varautua venyviin yhteydenottoaikoihin.

Käyttökokemuksessa on myös suuria eroavaisuuksia. Ajanvaraus on monessa tapauksessa piilotettu sivuston uumeniin usean klikin päähän.

Pankissa asioiminen omalta kotisohvalta käsin vuonna 2015 vaikuttaa mahdottomalta, ellei sinulla ole pankissa valmiina asiakkuutta. Tämä ei ole nykypäivää. Mobiilissa maailmassa yritysten tulisi joustaa asiakkaiden tarpeista ja kohdata heidät silloin kuin asiakkaalle parhaiten sopii - ajasta ja paikasta riippumatta.
 
Modernina vaihtoehtona on rahoituspalveluja tarjoava Santander Consumer Finance. Santanderin kulutusluoton etu muihin luotontarjoajiin verrattuna on sen nopeus ja helppous: voit täyttää lainahakemuksen näppärästi verkossa – lainapäätöksen saat nopeasti ja luottamuksellisesti aina kirjallisena. Hakemuksen voit jättää vaikka puhelimellasi. Hakemus on täysin sähköinen. Voit hoitaa asiasi missä vain ja milloin vain, silloin kuin sinulle parhaiten sopii.

Santander Consumer Finance palvelee tavallisia kuluttajia kansainvälisen pankkijättiläisen luotettavuudella ja kokemuksella tarjoamalla luottoja suomalaisten arjen tarpeisiin palkitulla asiakaslähtöisyydellään.


Santander Consumer Finance on osa Euroopan suurinta pankkia, Grupo Santanderia. Suomessa sillä on asiakkaita yhteensä noin 150 000 ja se on Suomen suurin ajoneuvorahoittaja. Banco Santander on euroalueen suurin pankki ja yksi maailman suurimmista rahoitusyhtiöistä.

 

Hae lainaa sinulle sopivalla kuukausierällä

Santanderin laina mahdollistaa suuret ja pienet ideat. Olitpa sitten remontoimassa, rakentamassa tai vaikkapa haaveilemassa perheen yhteisestä unelmalomasta Santander Laina soveltuu näihin ja tuhansiin muihin harkittuihin hankintoihin.
Sinä itse tiedät parhaiten toiveesi ja suunnitelmasi, Santander voi auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi tarjoamalla rahoitusapua tarpeesi mukaan.

Lue lisää lainasta